پیرهادی در گفتگو با ماه‌تاب آنلاین؛
بدهی ۱۶هزار میلیاردی دولت به شهرداری تهران
شهر تهران در سال ۸۴، فقط v۹ کیلومتر مترو داشت، سال ۹۵، این عدد به ۱۸۰ کیلومتر رسیده و در سال بعد این عدد با یک کار جهادی به ۲۸۰ کیلومتر می رسد. حالا آیا این رواست که مردم را به خاطر رقابت سیاسی با شهرداری، قربانی کنیم؟
کد خبر : ۲۱۲۵۵
تاریخ : ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ ساعت : ۱۲:۳۲ PM
گروه سیاسی ماه‌تاب آنلاین؛ مسئله بدهی دولت به شهرداری تهران یکی از چالش های جدی است که این روزها بین نمایندگان شورای شهر تهران و دولت بالا گرفته است. طبق برآوردها دولت به شهرداری چیزی نزدیک به 16 هزار میلیارد تومان بدهکار است. یعنی به ازای هر تهرانی 2 میلیون تومان. این بدهی یکی از منابعی است که باید صرف بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شود و دولت هرگز این بودجه را تامین نکرده است. پیرهادی عضو شورای شهر تهران در خصوص این بدهی و عدم همکاری دولت با شهردای به سوالات ما پاسخ داده است.

آقای پیرهادی شما در توییتر و مصاحبه ای گفتید شهرداری تهران از دولت، 16 هزار میلیارد تومان طلبکار است. واقعا این عدد و رقم چگونه شکل گرفته و مربوط به چه قسمت هایی می شود؟
البته این عدد، حتما بیش از این است، به واسطه اینکه چنانچه مبالغ بدهی ها در زمان خودش پرداخت می شد، کارایی بسیار بالاتری داشت. همه مردم به این امر واقف هستند که ارزش پول کشور و قیمت دلار، در چند سال گذشته چه نوسان و تغییراتی را پشت سر گذاشته است.
این مبلغ، به موجب قوانین، بخش نامه ها و توافقات فی مابین حاصل شده است. به عنوان مثال:
قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی مصوب مرداد ماه 1385 مجلس شورای اسلامی مقرر کرده: 50 درصد از هزینه های مطالعات و سرمایه گذاری ایجاد سامانه های حمل و نقل ریلی درون شهری از محل منابع درآمد عمومی می بایست توسط دولت تامین گردد.
در مورد دیگر بخشنامه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کل کشور در سال 1385 در خصوص تعیین سهم دولت، شهرداری و مردم در قیمت تمام شده بلیت اتوبوس و مترو به صراحت، سهم هر نهاد و مجموعه را در یارانه بلیت اتوبوس و مترو تعیین کرده است:
براساس بخشنامه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کل کشور سهم شهرداری تهران از یارانه بلیت اتوبوس و مترو یک سوم، سهم دولت حداقل یک سوم و سهم مردم حداکثر یک سوم می باشد و در صورت کاهش سهم شهروندان مابه التفاوت می بایست توسط دولت تامین گردد.
براساس توافق با معاونت امور عمرانی وزارت کشور سالیانه 1000 دستگاه اتوبوس می بایست جهت نوسازی و جایگزینی و ظرف پنج سال نیز 1000 دستگاه دیگر جهت توسعه ناوگان و رسیدن به افق طرح جامع حمل و نقل ( 11000 دستگاه اتوبوس) به شهرداری تهران واگذار گردد.
فکر می کنید چقدر از این توافق در دولت کنونی اجرایی شده است؟ صفر؛ دولت حتی یک دستگاه اتوبوس هم به شهرداری تهران تحویل نداده و یا در زمینه از رده خارج کردن آنها اقدام مؤثر و مورد انتظار را انجام نداده است.
براساس طرح استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی مصوب اسفند 1388، براي حمل و نقل ريلي و عمومي شهرها، قرار بود 1 میلیارد دلار که معادل 4 هزار میلیارد تومان است در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد تا در توسعه حمل و نقل عمومی استفاده کند اما این امر نیز اصلا محقق نشد.
مواردی که عرض شد بخشی از تعهداتی بود که دولت می بایست در قبال شهرداری تهران انجام می داد و با لجاجت، از زیر بار مسئولیت و تعهد خویش، شانه خالی کرد.

اگر این مبلغ به شهرداری تهران تزریق شود چه اقداماتی در شهر صورت می گیرد؟
دولت اگر وظیفه خود را در قبال شهرداری انجام دهد و 16 هزار میلیارد تومان، بدهی خود را بپردازد می توانیم قول احداث 4 خط مترو یا نوسازی کل ناوگان اتوبوسرانی را به مردم عزیز بدهیم.
هر کیلومتر ساخت مترو حدود 200 میلیارد تومان هزینه دارد و این هزینه ها بدون کمک دولت، کمر شهر را می شکند. نباید دولت به خاطر مسائل سیاسی به مردم، بی رحمی کند. خب اگر کسی مشغول کار است چرا با عدم پرداخت هزینه هایی که وظیفه دولت است، مانع تراشی می کند؟
شهر تهران در سال 84، فقط 79 کیلومتر مترو داشت، سال 95، این عدد به 180 کیلومتر رسیده و در سال بعد این عدد با یک کار جهادی به 280 کیلومتر می رسد. حالا آیا این رواست که مردم را به خاطر رقابت سیاسی با شهرداری، قربانی کنیم؟
print
برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال ماه‌تاب آنلاین در تلگرام شوید.